Presse

Camilla Mehlsen udtaler sig ofte til pressen om nye medietendenser, digital adfærd, digitale kompetencer, dannelse, influencere, algoritmer, kunstig intelligens og techgiganternes indflydelse på samfundet.
Hun var i 2021-2022 talsperson for Børns Vilkår om digitale svigt.


PRESSEBILLEDER (til fri afbenyttelse)

Foto: Alona Vibe

Foto: Camilla Schiøler


PRESSEKLIP (udvalgte)

Radio4 Hovedet og Halen. EU vil gøre op med evighedsscrolling. 2.5.24

Jyllands-Posten Finans. Youtuberen Rasmus Brohaves selskab tjener millionbeløb. 25.4.24

Ring til Radio4. Er det okay, at politikere og rollemodeller viser snus frem på sociale medier? 24.4.2024

TV2.dk. Det er farligt, siger ekspert om nyt belønningsprogram på TikTok. 23.4.24

Altinget. Det digitale opmærksomhedstyveri forstærker unges mistrivsel. 10.4.24

Politiken. Skandaleramte journalister finder nyt liv. 31.3.2024

P1 Udsyn. Filtreret selvbillede. 21.3.24

Akademikerbladet: På TikTok udlægger News Daddy verdens gang for 10 millioner følgere. Det varsler fremtid for danske medier. 21.3.24

Politiken: Kronik - Sociale medier plager og forpester unge. 20.3.24

DR Deadline: Brutal digital barndom. 20.3.24

Woman om Momfluencere. 18.3.24

P1 Akkurat med Clement. Tech og TikTok. 17.3.24

Ren Bold med Sture Sandøe: Transferjournalistik og nyhedsinfluencere. 14.3.24

Psykologen i øret. Opmærksomhedstyveriet. 12.3.24

Q & Co. Nyhedsinfluencere. 7.3.24

Politiken: Nu retter Kims ind efter kritik. “Der følger et særligt ansvar”. 29.2.2024

To the Moon Honey podcast: Vores panel snakker om den altopslugende skærm. 28.2.2024

P1 Supertanker: Skal vi skærmes mod skærme? 19.2.2024

Kommunikationsforum: Kongen og dronningen er Danmarks nye influencere. 7.2.2024

Kristeligt Dagblad: Influencers opgør med perfekthedskultur gav bagslag. 6.2.2024

P1 Morgen: 12 nye anbefalinger om skærmbrug i skolen og fritidstilbud. 6.2.2024

TV 2: Facebook fylder 20 år - en udskældt fødselar. 4.2.2024

TV 2 Newsroom: Skincare-rutiner på TikTok og SoMe-sammenligningskultur. 31.1.2024

Kristeligt Dagblad: “Skat - hvem skriver du med?” Mobiltelefonen udfordrer tillid i det moderne parforhold. 26.1.2024

P1 Fjerde Division: Opmærksomhedstyveri og social medie-fatigue. 26.1.2024

TV 2 News & Co. Opmærksomhedstyveriet. 23.1.2024

Berlingske: Forældre gør noget med telefonerne, der skaber en dyb kløft til deres børn. 22.1.2024

Berlingske: Hun går i rette med forældrene, der begik et ‘generationssvigt”. 21.1.2024

Kristeligt Dagblad: Alt kan efterhånden tælles. Men er det virkelig vigtigt at vide, om du har gået 10.000 skridt i dag? 12.1.2024

P1 Kulturen: SoMe-tendenser. 28.12.2024

P1 Kulturen: Influencere i mediebilledet. 22.12.2024

TV 2 Østjylland: Her er de nye influencere: Helle og Jane fyrer den af på Instagram. 5.12.23

DR Ultra Nyt: Livsfarlige chips? Challenges. 23.11.2023.

Magasinet Pengevirke: Hvad er det gode digitale liv? November 2023.

Zetland Helikopter: Nul skærm til børn under to år. Har Sundhedsstyrelsen lige taget et opgør med den digitale sut? 9.10.23

Fremtidsministeriet: En tech-puritansk fremtid? Interview med Camilla Mehlsen. 5.10.23

Børsen: Eksperter: Derfor ville Apples Tim Cook mødes med Rasmus Brohave. 3.10.23.

Politiken: ‘Girl’ er en ny trend på TikTok. “Det er markedsføring forklædt som kvindefrigørelse”. 22.9.23

TV 2 Nyhederne: Danskere har Europarekord i brug af sociale medier. 17.8.23

TV 2 Nyhederne og TV 2 News: Social medietræthed blandt unge. 16.7.23

Politiken: Unge begynder at droppe sociale medier. 15.7.23

Politiken: Højprofileret DR-vært møder kritik for dobbeltrolle. 3.7.2023

Kristeligt Dagblad: Nu er skærmene blevet alles fjende. Så hvad skal der ske herfra? 3.6.23

P1 Kultur: Indslag om ny sæson af The Kardashians og influenceres magt. 30.5.23.

Genvej: Fem råd om influencere. Maj 23

TV 2: Ekspert advarer mod selvdiagnosticering på sociale medier. 13.5.23

Politiken: Flere bruger kunstig intelligens til at droppe dates. 21.4.23

Politiken. Fem eksempler på, hvordan TikTok har revolutioneret vores verden. 17.4.23

TV 2 Kosmopol: Nyhedsindslag om undervisning i fake news i folkeskolen. 13.4.23

P1 Kultur: Influencer-energidrik hitter. 5.4.23

Alt.dk: Josephines billeder ses af 260.000 - og det er vigtigt lige nu, mener ekspert. 3.4.2023

TV 2 Nyhederne: Nyhedsindslag om digitale mediers betydning for børns fællesskaber. 1.4.23

P1 4. division: Indslag om influenceres perfekthedskultur og ‘Kunsten at være Josefine Skriver’. 24.3.23

Politiken: Datingapp markedsfører sig med unge gymnasiepiger på TikTok. 13.3.2023

52421040_252126385664678_7186902339866148663_n.jpg

Højskolebladet, Sådan håndterer vi den digitale udvikling, august 2019.

Berlingske, Trump må ikke blokere kritiskere brugere på Twitter - må de danske politikere? 16.7.2019.

Berlingske, Halvdelen af de 25-35-årige ønsker at logge helt af sociale medier. 7.7.2019 (trykt avis).

”Det overrasker mig faktisk, at halvdelen gerne vil stoppe med at bruge sociale medier.” “Når jeg spørger unge, om det er muligt at være en del af fællesskabet uden sociale medier, får jeg typisk et tøvende nej.”

Politiken, ‘Bare for sjov’ er alvorligt nok, 23.5.19

Radio24syv, Influenter får kritik for rosenrøde videoer om totalitære regimer, 6.5.2019.

Information, Unge med svag social baggrund bruger mere tid på sociale medier 11.4.2019.

“Det er et advarselssignal, at det høje forbrug er socialt skævt, for det kan gå ud over de unges trivsel.”

Information. Internetstjerner tager på betalte badeferier i »meget, meget restriktivt regime«, 9.4.2019.

“Påvirkningen sker gennem det bånd, som influencerne over lang tid skaber til deres følgere. Så når de promoverer noget, skaber de et behov hos følgerne, der gerne vil være som dem.”

DR P1, Klog på Sprog, 29.3.2019.

Tv+2+Nyhederne+børn+og+unge+digital+medier.png

Forældreintra, Radio24syv, Digital Dømmekraft, 23.03.2019.

Artikel i Politiken, Efter 10 år med opadvendte tommelfingre mangler vi stadig digital dannelse, 11.03.2019.

DR P1 Morgen, LIKE, 09.03.2019.

Berlingske, Eksperter: Pædofilisag kan udvikle sig til en stor og dyr skandale for YouTube, 22.2.2019.

Kronik i Politiken, Influenceres magt handler om mere end reklame, 09.02.2019.

Podcastinterview i Digital dannelse i øjenhøjde, Mia Ben-Ami, 5.2.2019. 

Kommagasinet.dk, Er facebook den ny Freud?, februar 2019.

Kristeligt Dagblad, På efterskolen lægger eleverne mobiltelefonen fra sig, 5.1.2019.

Berlingske, Forældre overser reklamers magt over børn i spil og på Youtube: »Jeg tror simpelthen ikke, at forældre er klar over det«, 21.12.2018.

Elektronista, Radio24syv, #326 Lange arme og løsninger til fremtiden, 05.12.2018.

TV 3 Sport, Superligaens digitale had. 2.12.2018 og 9.12.2018.

Med sociale medier er der opstået et moralsk vilde vesten, hvor vi tror der gælder andre regler, men det gør der jo ikke. Folk skriver uden filter og hæmninger. Det er tydeligt, at vejen fra vrede til handling er blevet kortere, fordi de sidder bag en skæm. De glemmer, der er et menneske i den anden ende.
— Camilla Mehlsen i TV 3 Sport, Superligaens digitale had