LIKE
Redigeret af Camilla Mehlsen & Vincent F. Hendricks
LIKE - Shitstorme, fake news, fear of missing out. What’s not to like?
Den mest udbredte gestus mellem mennesker i dag er ikke et goddag eller et farvel, men et like. Hvad betyder dine likes – for dig og dit netværk? Er du bare, hvad du liker?
Bogen LIKE er en gratis og forskningsbaseret undervisningsbog, som klæder gymnasie- og folkeskoleelever på til at undgå de digitale mediers mange faldgruber. LIKE tager fat på temaer som: ansigtsløs kommunikation, identitet, billeddeling, shitstorme, opmærksomhedsøkonomi, digitale forstyrrelser, fake news og polarisering.
LIKE retter sig mod fag som dansk, sprogfagene, samfundsfag, historie, psykologi, filosofi og matematik. Bogen kan bruges i enkeltfaglige og i tværfaglige undervisningsforløb på ungdomsuddannelserne og i grundskolens udskoling. Materialet er udviklet og afprøvet af Mehlsen Media i samarbejde med Center for Information og Boblestudier, lærere, elever og fagkonsulenter.
Udgivet af Center for Information og Boblestudier, marts 2019.
ISBN: 978-87-971-1190-1
Videoer om LIKE-bogens temaer
Ansigtsløs kommunikation
Fake news
Digital identitet
Billeddeling
Anmeldelser og omtale
Anmeldelse i Folkeskolen.dk, To like or not to like ..., 02.05.2019.
Reportage i Gymnasieskolen, LIKE: Nyt forskningsbaseret undervisningsmateriale til digital dannelse, 15.04.2019.
Reportage fra Sprogdagen i Studenterbrød, Sprogdagen: Fra robotsprog til digital dannelse, 09.04.2019.
Omtale i Netavisen, Ny bog vil sætte shitstorme og emojis på skoleskemaet, 04.04.2019.
Anmeldelse i Dansk Folkeoplysningssamråd, Shitstorme, fake news og fear of missing out, 21.03.2019.
Artikel i Kristeligt Dagblad, Et ”like” er ikke bare et ”like”, 09.03.2019.
Artikel i Science Report, Ny Vincent Hendricks-bog kommer på skoleskemaet, 09.03.2019.
Reportage fra lanceringen af LIKE, P1 Mennesker og Medier, 08.03.2019.
Pressemeddelelse, Københavns Universitet, Ny bog skal lære elever at like og dele med omtanke, 05.03.2019.